Despre ‘Hotul de carti’ de Markus Zusak

‘Hotul de carti’ de Markus Zusak e una dintre putinele carti pe care le-am cumparat. Pentru mine cititul este doar un hobby si din aceasta cauza m-am rezumat la propria biblioteca. Cu atat mai speciala este aceasta carte fiindca ma fascineaza povestile din perioada Germaniei naziste si am tinut neaparat sa o am.

Markus Zusak

Coperta si ‘jacheta’

‘Hotul de carti’ de Markus Zusak

Dati-mi voie sa adaug inainte de a incepe un singur lucru. Nu era o carte pe care as fi ales-o de obicei… totusi, pentru ca era unica din punct de vedere al stilului, al personajelor, etc. am decis sa-i acord o sansa.

‘Hotul de carti’, in principal, se preteaza a fi o poveste de dragoste pentru carti ale carei ‘culori‘ sunt destainuite de un narator mai putin intalnit (sau poate chiar deloc), Moartea. Aceasta perspectiva i-a oferit autorului ocazia de a se detasa complet si de a limita realitatea intre cuvintele acestei neiertatoare entitati. Cu o nesfarsita rabdare fata de oameni, aceasta relateaza povestea micutei Liesel Meminger, ‘omul-copil’.
Universul este Germania nazista, anul 1939, in perioada celui de-al doilea Razboi Mondial, mai exact pe o straduta numita ironic Himmel (Rai). Aici, in bratele parintilor adoptivi, Rosa si Hans Hubermann, unde trebuia sa ajunga impreuna cu fratele ei mai mic, se deruleaza copilaria, perioada inocentei, strans inclestata in vulgaritatea vremii. Timpuri induiosator de tragice ii vor oferi lui Liesel acele ‘momente definitorii‘ ce ajung sa o transforme in Hotul de carti. Alaturi de Rudy Steiner, care ‘a fost mereu destinat sa-i fie lui Liesel cel mai bun prieten‘ si Max Vandenburg nenumaratele-i necazuri incep ‘cu o aparenta fericire‘.

Am apreciat fiecare personaj. Pe Liesel, ‘care avea un munte de urcat’, Rudy si firea lui indrazneata si iubareata, Hans care ‘parea sa se afle in fundal chiar daca statea in fata cozii’, Rosa care era ‘o femeie buna pentru criza’ si Max, evreul boxer in continua lui lupta de a trai.

Pentru ceea ce urmeaza sa se intample cu personajele noastre odata ce s-au intalnit, am ales un mic pasaj prevestitor tipic pentru aceasta opera:

‘O am pe Liesel Meminger intr-o mana, iar pe Max Vandenburg in cealalta. In curand, voi aplauda cu ei. Dati-mi cateva pagini.’

Ma voi opri aici.


Editia pe care o am eu:

– Am cumparat-o online la un super pret (daca doriti sa va spun de unde ma puteti contacta pe mail);
Hotul de carti / Markus Zusak; trad.: Vasiliu Adelina Maria. – Bucuresti: Editura RAO, 2014;

De ce am ales aceasta carte:

In primul rand, pentru ca mi-a placut filmul. Cand vine vorba de citit parcurg mai multi pasi. Ma uit la editura, la text, daca are cuprins, daca are recomandari, din ce an este, citesc dedicatii, multumiri, introduceri, prolog si abia apoi ajung la lectura propriu-zisa. Am alcatuit o serie de cateva argumente pentru care consider ca aceasta carte merita achizitionata si nu doar imprumutata de la biblioteca sau de la anticariat.

Argumente Pro:
– este versiune hardcover ceea ce inseamna ca are copertile rigide din carton acoperite cu hartie iar paginile sunt cusute si lipite de coperta. Desi coperta nu este acoperita cu piele sau alt tip de material va rezista in timp mult mai bine decat versiunile paperback.

Hotul de carti

Prolog si Primul capitol

– paginile cartii sunt usor ingalbenite, putin transparente si cel mai important, nu sunt lucioase. Pare a fi o carte groasa la inceput dar e din cauza ca textul este aerisit, frumos incadrat in pagina, asadar usor de parcurs.
– din cate ati observat vine impreuna cu o coperta. Am aflat ulterior acestea se numesc ‘dust jacket’ adica ‘jachete impotriva prafului’. Pe langa protectia oferita au si scop promotional deoarece includ date despre autor si scurte recomandari.

Argumente Contra:
– recunosc ca am fost putin dezamagita cand am gasit cateva colturi botite, exemplu il aveti mai sus. Asta este doar o pretentie personala. De vreme ce nu am alte carti de la Editura RAO nu ma pot exprima in cunostinta de cauza.


 

RATING: 🙂 🙂 /5

Din cauza ca am vazut filmul stiam in mare parte la ce sa ma astept asa ca e posibil sa fiu mai ingaduitoare.

In general nu judec nimic din ce decide autorul atata timp cat impleteste frumos firul povestii (frumos adica pe placul meu). Sunt un cititor maleabil si incerc mereu sa imi dau seama ce a intentionat sa transmita autorul si de ce. Consider ca dau gres atunci cand nu reusesc sa inteleg o carte.

Per total, il recomand celor care sunt in cautare de o lectura usoara si draguta. Veti indragi cu siguranta personajele lui Zusak si va veti amuza de ‘furtisagurile’ lui Liesel si Rudy.


Citate:

‘Uite un mic adevar: vei muri.’

‘A nu pleca: act de incredere si iubire descifrat de copii.’

‘Singurul lucru mai rau decat un baiat care te uraste – un baiat care te iubeste.’

‘Oamenii au momente definitorii, presupun, mai ales cand sunt copii.’

‘Cu un astfel de zambet, nu ai nevoie de ochi.’

‘Poti sa furi o carte, dar nu poti sa citesti una.’

‘Aveti incredere in mine, cuvintele urmau sa vina, si cand vor fi sosit, Liesel le va tine in mana ca pe niste nori si le va presara ca o ploaie.’

‘Nu e timp pentru a fi superficial. Nu este timp pentru frivolitate.’

‘Dar exista oare lasitate in recunoasterea fricii? Exista lasitate in a fi bucuros ca ai supravietuit?’

‘Unde e lupta? se intreba el. Unde e vointa de a ramane?’

‘Probabil ca este corect sa spun ca, in toti anii in care Hitler a fost la conducere, nici o persoana nu a fost capabila sa-l serveasca pe Fuhrer la fel de bine ca mine.’

‘Oamenii, lasand la o parte orice altceva, au bunul-simt de a muri.’


Sunt curioasa de cum vi s-a parut aceasta carte si daca trebuie sa mai adaug ceva, sa ma anuntati. Pff, simt ca am omis multe lucruri… despre film, despre sfarsit…dar gata.

Va pup!

Ce parere ai?

